× Články Rozhovory Videá Fotogaléria Kontakt

Kamil Kanás: Cieľom tejto sezóny bolo udržať všetky fungujúce marketingové aktivity


15.04.2021

Sedí za pomyselnou stiahnutou oponou, častokrát sa na neho zabúda, pritom venuje extraligovému dianiu väčšinu svojho času. Napriek neprajúcim okolnostiam posúva level ligového marketingu každým rokom na vyššiu úroveň a stará sa o napredovanie súťaže i z tohto, mnohokrát nedoceneného hľadiska. Kamil Kanás je oveľa dôležitejšou osobnosťou Tipos Extraligy, než sa na prvý pohľad zdá. Prakticky jediný človek starajúci sa o marketing elitnej slovenskej súťaže zhodnotil neľahký ročník zo svojho pohľadu. 

 

 

Predčasný koniec ročníka a spustenie turbulentného obdobia plného otáznikov. Médiami koluje fakt o konci spoločnosti Pro-Hokej, extraligu bude zastrešovať iná organizácia. „Bolo to pre mňa veľmi náročné. V tíme sme presne vedeli, čo nás čaká, akurát nebolo jasné, pod koho vedením a či vôbec budeme pracovať,“ vracia sa hneď na úvod k nie príliš úsmevným chvíľam Kamil Kanás. Pri tomto faktore to však ani zďaleka nekončilo. „Očakávali sme veľké zmeny – počnúc generálnym partnerom. Šlo o naozaj rozsiahle obmeny, na ktoré sme mali minimum času. Tlačovú konferenciu pred začiatkom sezóny sme zorganizovali za pár dní. Keď sa na to pozriem spätne, bola to naozaj dobrá skúsenosť do života – vyžmýkalo to z nás maximum,“ pokračuje a nachádza pozitíva i v ohľadoch, v ktorých sa veľa plusov primárne neukazuje. 

 

 

Jedna kapitola – spojená s Pro-Hokejom došla na svoju poslednú stranu. Práve pod touto spoločnosťou Kamil Kanás v roku 2018 pri ligovom marketingu začínal. Popri štúdiu na Fakulte telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave absolvoval v Pro-Hokeji odbornú prax. Napokon sa z predmetu, ktorým je potrebné prejsť, stalo seriózne zamestnanie. „Som veľmi rád, že sa mi podarilo byť súčasťou Pro-Hokeja. Akciová spoločnosť bola v dobe, keď som v nej začal pracovať tesne pred svojím vrcholom. Podarilo sa nám zorganizovať historický prvé WinterClassic, opomenúť nesmiem AllStar v Trenčíne s vypredaným štadiónom Pavla Demitru. Ako sa hovorí, to najlepšie na koniec. Už len byť súčasťou organizačného tímu tak veľkých akcií bol zážitok. Celkovo mám na pôsobenie v Pro-hokeji pozitívne  spomienky.“ Takmer do poslednej chvíle nebolo jasné, či bude dvadsaťšesťročný Kanás i súčasťou APHK. „Všetko je jasné, až keď sú veci na papieri. Po nástupe novej riaditeľky sme si spolu sadli a bolo mi povedané, že záujem o moje služby naďalej trvá. Ja som chcel tiež pokračovať. Napriek tomu, že som vedel, aká sezóna nás čaká, bral som to ako výzvu. Dohodli sme sa prakticky okamžite,“ v krátkosti opisuje konverzácie s novou šéfkou. Aneta Büdi vo funkcii nahradila Richarda Lintnera. „Anetu vnímam ako odvážnu ženu. Byť v konfrontácii s predstaviteľmi hokejových klubov ako jediná žena, to chce významnú dávku odvahy. Ihneď po nástupe do funkcie sa musela popasovať s covidom. Hrozilo, že sa sezóna vôbec nezačne. Absolvovala nespočetne mnoho rokovaní na vládnej pôde. Naozaj to nemala počas sezóny ľahké,“ vyslovuje sa na margo šéfky hokejových klubov. 

 

 

 

Vo svojich pozíciách však neostali všetci. Z Kamila Kanása bol rázom jediný člen tímu. Fanúšikom nedovolil výrazné oslabenie marketingu nijak bádať a udržal, priam až prekonal nastavenú latku. „Zostal som na marketing ligy prakticky sám. Mojím cieľom v APHK bolo udržať všetky fungujúce marketingové aktivity. Prechod bol plynulý. Samozrejme aj ja mám okolo seba ľudí, ktorí mi pomáhajú. Aj keď nesedia vedľa mňa v kancelárii, sú mi k dispozícii online. Patrí im vďaka. Ľudia, čo hovoria, že majú veľa práce a nestíhajú, majú len zlý time-management,“ usmieva sa dobre naladený marketingový manažér Tipos Extraligy. Ten sa na začiatku ročníka musel vysporiadať s priam bláznivým obdobím. Ligový harmonogram musel fungovať, avšak na covid listinu pribúdalo čoraz viac tímov. „Každý deň sme s kolegyňou Karolínou sledovali mailové schránky a čakali, ktorý klub pribudne. Potom sme si založili súbor s názvom šialený kalendár a hľadali sme možné dvojice zápasov, ktoré by sa mohli odohrať. Naozaj šialené. Spomínam si na plánovaný hrací deň, kedy sa odohral iba jeden zápas DVTK-Trenčín. Bolo to obdobie, kedy sa nedalo plánovať nič. Riešiť v tomto období TV vysielanie a stream bol masaker.“

 

 

Mohutné finančné straty klubov – téma, ktorá rezonuje médiami prakticky dodnes. Trochu na pozadí však v tomto smere ostáva práve marketingová časť ligy a samotná súťaž všeobecne.„Ja vnímam marketing ako investovanie finančných prostriedkov za účelom budúceho zisku. Táto rovnica je veľmi dôležitá, najmä jej prvá časť. Už na začiatku sezóny som vedel, že nebudeme operovať s takým rozpočtom ako v predchádzajúcich sezónach. To bola moja úloha, aby som dokázal nájsť aktivity, ktoré dokážu udržať lige vizibilitu a sú finančne dostupné,“ prezrádza ohľadom tejto sféry. Vo všetko zlom sa však dá nájsť veľa pozitívneho, inak to nie je ani v tomto prípade. Celosvetová pandémia síce zatvorila brány štadiónov a vyhnala fanúšikov z tribún, otvorila však nové eventuality. „Bola to bola moja tretia sezóna v štruktúrach ligového marketingu. Už teraz môžem povedať, že pre mňa bola určite najťažšia. Napriek tomu si myslím, že situácia okolo covidu nám otvorila nové možnosti. Museli sme dostať Tipos Extraligu ku každému jednému fanúšikovi domov, do TV, tabletov, mobilov... Posilnili sme činnosti na sociálnych sieťach a tvorbu videocontentu, aby fanúšik s ligou nestratil kontakt. Viem, že každý by bol najradšej priamo na štadióne, ale som rád, že sa nám ten hokej podarilo sprostredkovať aspoň čiastočne.“

 

 

Napriek náročnej situácii sa podarilo všetky aktivity udržať, niektoré dokonca pridať a doplniť – rozšírená videotvorba, vyššia aktivita na sociálnych sieťach, vylepšenia a stála udržateľnosť záujmu hráčov o Fantasy ligu či ďalšia veľkolepá edícia zberateľských kariet. Vedeli by sme spomenúť mnoho ďalších badateľných progresov a noviniek, ktorých sa fanúšikovia dočkali. „Obávam sa, že slovenský fanúšik to ocení až spätne, keď sa tieto aktivity robiť nebudú. Ľudia sa rýchlo rozmaznajú a všetko berú ako samozrejmosť. Nechcem hádzať všetkých do jedného vreca. Na sociálnych sieťach dostávame mnoho ďakovných správ, čo ma vždy poteší. Osobne sú mi veľmi blízke kartičky. Udržaniu tejto marketingovej aktivity som venoval najviac času,“ prechádza k téme záujmu priaznivcov o ponúkané aktivity spojené s najvyššou súťažou. Práve spomínaným edíciám zberateľských kartičiek sa každým rokom dostáva čoraz väčšej obľube. „Je to najmasovejšia reklamná aktivita pre extraligu. Primárnym cieľom tejto kolekcie je rozšíriť skupinu zberateľov a vzbudiť zberateľský inštinkt nielen u detí. Keď sledujem na sociálnych sieťach príspevky, ako sme spustili kartičkový ošiaľ, som  veľmi spokojný. Už teraz pripravujeme v spolupráci so Sportzoo update kolekciu, ktorej predaj by sa mal spustiť ku koncu Kaufland play-off,“ vyslovuje vetu, ktorá zberateľov rozhodne veľmi poteší. 

 

 

Jednou z posledných tém, ku ktorej sme sa dostali, bola novovzniknutá pohárová súťaž nesúca názov Tipsport Kaufland Cup. Jej formát mal spočiatku vyzerať úplne inak. „Pohárová súťaž bola pôvodne naplánovaná ako náhradné plnenie za neodohraté play-off. V pohári malo štartovať štrnásť tímov - jedenásť extraligových, Capitals a dva tímy z SHL. Systém pohára bol navrhnutý tak, aby extraligisti odohrali najviac atraktívnych zápasov medzi sebou. Po odvolaní Richarda Lintnera sa kluby nakoniec dohodli so SZĽH na formáte šestnástich tímov  v štyroch skupinách – z toho päť SHL celkov. Tým čiastočne zanikol pôvodný zámer.“ Podľa prvotných informácii by sa malo v novovzniknutom turnajovom formáte pokračovať i nasledujúce ročníky, pričom sa spomínala i účasť druholigových tímov. „Ja nie som zástancom formátu Slovenského pohára za účasti tímov z druhej ligy. Je to amatérska súťaž. Neviem, či by konfrontácia s tímami extraligy dávala zmysel. Tento „hybridný“ formát má z pohľadu prípravy potenciál aj do budúcnosti. Videli sme, že tímy dávali príležitosť mladým hráčom, ktorí nemohli hrať svoje mládežnícke súťaže. Osobne som čakal, že od semifinále nastúpia kluby v plnej sile.HK Nitra si víťazstvom vybojovala možnosť štartovať vo finále Kontinentálneho pohára. Sám som zvedavý, či sa tento pohár kvôli pandémii v budúcej sezóne odohrá,“ uzatvára Kamil Kanás, marketingový manažér Tipos Extraligy. 

 

autor: Silvester Bobko | grafika: Kristína Prievalská

PODOBNÉ ČLÁNKY